onsdag 9 oktober 2013

När två världar kolliderar

Jan Wisniewski - EKS, bad mig att testa hans nya kanot i avseende på dess toppfart; en havskajak av märket KAYMAN - RAIDER.
 Tänkte att det kan vara kul att testa en "havskajak" med luckor och behaglig sittställning, då jag nästan aldrig suttit i en sådan. Hoppet från tämligen smala tävlings/motions kajaker med 40-45 cm breda sittbrunnar, till en 52,5 cm och 24 kg tung kajak blev som att sätta sig i ett badkar...
 Hur ska jag få den här pråmen att röra sig tänkte jag när vilsta-badets hopptorn passerades i ca 8 km/h. Efter någon kilometer började jag justera benen lite, då benens vinkel mot fotstödet är avgörande för att få en bra ställning för toppfartspaddling. Men på den här typen av kanot sitter sargen och de flärpar som man ska kila fast benen i vid rollning i vägen för en korrekt vinkel. Det blev en halvmesyr där jag fick trycka upp benen i mitten. Det funkade ett tag, sen fick jag skavsår på insidan av knäna.
 jag fick i alla fall upp kanoten i 13 km/h med visst besvär. Det går säkert att pressa den ytterligare, men den här typen av kanot markerar en tydlig "skiljelinje". Den är "inte"gjord för aktiv motionspaddling och marathon-tävlingar, snarare skön, avkopplande långdistanspaddling med eller utan last. Kanske kan den funka vid extremt långa havslopp, där god sittställning under många timmar är prioriterad, för man sitter kungligt. För mig så kolliderade två världar.
 

RAIDERN: Ett fint hantverk - finish och anslutningar(vajrar, muttrar, linor) var i toppklass. För den som gillar den här typen är den nog ett bra val, säljes av Kanotcentrum.

En helt annan värld

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar